Tuesday, June 01, 2010

Apanie??

Suatu hari seorang bapa mithali sedang membawa anaknya berjalan-jalan..lantas dia berjalan menuju ke kedai runcit berdekatan lalu membelikan anaknya sebotol Vitagen 'putih' yang sememangnya menjadi kegemaran anaknya.

Lalu si anak bertanyakan bapanya

"Di (Sebutan pelat untuk Dadi)..apanie??"

Dengan cepat bapanya menjawab

"Vitagen"

"ooo" jawab si Anak sambil menghisap minumannya dengan straw.

"Di, apanie??" Dia bertanya lagi..

"Vitagen". Sekali lagi bapanya menjawab.

"Oooo. Apanie??"
"Vitagen.."
"Apanie??Apanie??"
"Vitagen.."

"Di..............Apanie??"
"VITAGEN!!"

"OOOO...Dap(sedap)"

Sang Ayah mengusap-usap dadanya...kur semangat..nak marah nanti terbantut pulak si anak yang baru berumur 2 tahun tu nak bercakap..

Begitulah aku rasa setiap bapa melayan anak masing-masing..panuh dengan kasih sayang dan kesabaran..namun ada jugak aku baru terbaca kisah bapa yang sanggup meratah anak sendiri, walaupun si anak itu cacat..marah jugak aku bila terbaca kisah kebodohan orang yang bergelar bapa ni..

Aku harap blog ni akan terus ada sehingga aku tua kelak supaya anak aku dapat membaca dan menghayati bagaimana ibu dan bapa membesarkannya..supaya bilamasa aku tua kelak mereka tidak jemu untuk melayan ibu bapa mereka..

Sekian..

No comments: