Thursday, August 12, 2010

Kisah di hari ke 2 Ramadhan

Hari ini dah masuk hari ke 2 umat Islam berpuasa. Dibulan ini juga lah berpusu-pusu manusia akan berniaga terutamanya juadah untuk berbuka puasa. Penyanyi pon buleh stop menyanyi untuk jual air tebu dan roti john.

Di bulan puasa juga lah, makanan yang payah orang nak beli ( contohnya kuih apam) dan sebelum ni time tak puasa, tengok pun menyampah..tapi tiba time puasa tetiba sold-out plak..

Peniaga pulak mengambil kesempatan ini untuk bermain dengan harga makanan masing-masing. Onde-Onde dijual dengan harga 3 biji seringgit pun habis licin sebelum azan maghrib..ikan keli bakar yang sebelum ni harganya 2 ringgit seekor, time puasa melambung harganya menjadi 4 ringgit setengah..pun berduyun-duyun orang yang membeli.

Sekali sekala, rasa marah ada jugak melihat peniaga yang mata duitan begitu..tapi jika diselidik, rata-rata yang meniaga adalah penghuni rumah flat dan rumah kos murah serta penerima bantuan kebajikan masyarakat. Sebagai rakyat Malaysia, sekali setahun menyumbang kepada kebahagiaan orang yang kurang merasa kesenangan hidup, apalah salahnya...rezeki mereka.

Tapi, jangan pula melampaui batas..jangan pulak sesenduk sayur air dijual lima ringgit..seekor sotong bakar bersaiz sejengkal harganya lima belas ringgit..

**Hari ini aku berbuka hanya dengan nasi berlaukkan sayur kobis, ikan tenggiri yang digoreng oleh isteri tercinta dan dicicah bersama budu yang diimport khas dari Kazakhstan..opss silap...Kelantan..

sedapnya tidak terkira...Alhamdulillah..

No comments: